Het laatste nieuws

Altijd op de hoogte van het laatste Van Mossel Dacia nieuws.

DACIA SPRING DEMOCRATISEERT DE ELEKTRISCHE AUTO

Dankzij Spring democratiseert Dacia de elektrische auto met het meest betaalbare model op de Europese markt. Elektrische mobiliteit wordt zo eindelijk voor iedereen toegankelijk! Spring is sinds 6 april als pre-order te reserveren bij Van Mossel Dacia. Benoît, al meer dan tien jaar klant bij Dacia, was de eerste die zich liet verleiden door de nieuwe, emissievrije Dacia.

Elektrisch rijden wordt eindelijk betaalbaar, iets waar de 46-jarige Benoît al lang op hoopte. “Betaalbare schone auto’s zijn heel dun gezaaid,” vertelt de huisvader uit het Franse departement Orne. “Daarom keken we reikhalzend uit naar de dag waarop Dacia de elektrische bocht zou maken om op onze beurt een EV te kunnen kopen tegen een echt democratische prijs,” verklaart de trouwe klant.

EEN ELEKTRISCHE AUTO VOOR IEDERS BEURS

Tien jaar geleden kochten Benoît en zijn echtgenote hun eerste Dacia, een Sandero met LPG installatie. Naarmate het gezin werd uitgebreid met drie kinderen, nam een Logan MCV de rol van gezinsauto over. “In tien jaar tijd kochten we vier modellen van het merk. Vandaag beschikken we over een Lodgy en een Sandero, die allebei op LPG rijden.” Die keuze is geen toeval: Benoît en zijn gezin hechten veel belang aan het milieu en zien deze brandstof als een doeltreffende oplossing om minder te vervuilen en tegelijk te genieten van de geest van Dacia: slim en goedkoop!

“Elektrisch rijden is gewoon het logische vervolg op die aanpak,” aldus Benoît, die de meeste modellen nog te elitair geprijsd vond. Dacia Spring wordt in Frankrijk aangeboden vanaf 12.403 euro (ecobonus afgetrokken). De nieuwe Dacia Spring is in Nederland leverbaar vanaf € 17.890,-. Zo vervult hij zijn beloften en brengt hij een revolutie teweeg om de elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Behalve de aanschafkosten moest ook het rijbereik volstaan voor het gezin. Met zijn WLTP-bereik van 230 kilometer (305 kilometer WLTP City-cyclus) biedt Spring ruim voldoende veiligheidsmarge voor de dagelijkse verplaatsingen van zijn toekomstige eigenaar.

ROYAAL RIJBEREIK EN EENVOUDIG OPLADEN

“Ik leg gemiddeld 50 tot 80 kilometer per dag af aan woon-werkverkeer, schooltrajecten en activiteiten van de kinderen, zoals judo en muziekschool. De testrit met de auto heeft me gerustgesteld op dit vlak, want dankzij zijn rijbereik kan ik deze verschillende trajecten probleemloos afleggen met slechts twee tot drie laadbeurten per week.”

Laadgemak is een doorslaggevend argument voor Benoît. “Ik woon in een vrijstaand huis en mijn garage is uitgerust met een gewoon 220V-stopcontact. Toch volstaat het om mijn auto ‘s avonds in te pluggen om de volgende ochtend een volle batterij te hebben, zonder dat ik daarvoor een dure specifieke installatie nodig heb. Bovendien liggen de gebruikskosten bij hetzelfde gebruik veel lager dan die van een auto met verbrandingsmotor.”

GOED IN DE STAD… EN DAARBUITEN

Dus, examen geslaagd? “Ik ben aangenaam verrast door de levendige motor, die maakt dat Spring moeiteloos meekan met het verkeer.”

Met zijn vermogen van 33 kW (44 pk) en zijn koppel van 125 Nm biedt deze motor de nodige veelzijdigheid voor de stad, maar ook voor de stadsrand en secundaire wegen. “De Spring ziet eruit als een avontuurlijke kleine SUV. Dat komt natuurlijk zijn uitstraling ten goede, maar biedt ook voordelen op slechte wegen. Zelfs onverharde wegen vormen geen probleem dankzij de bodemvrijheid.”

DE ELEKTRISCHE AUTO VOLGENS DACIA

Last but not least waren ook de compacte afmetingen van Spring een belangrijk argument voor Benoît: met zijn beperkte draaicirkel toont hij zich erg wendbaar in de stad terwijl er onder het carrosserie een in deze klasse onovertroffen interieurruimte schuilt.

“Hij biedt probleemloos plaats aan vier inzittenden en de achterpassagiers hebben verbazend veel ruimte, hoewel zijn buitenafmetingen kleiner zijn dan die van Sandero. Ook de koffer lijkt me royaal en ik waardeer zijn rijkelijke uitrusting, met onder meer airconditioning, vier elektrische ruiten en een snelheidsbegrenzer.” Het lijdt geen twijfel: ondanks zijn elektrische aandrijving beschikt Spring over al het Dacia-DNA!

Benoît liet zich overtuigen en verleiden tijdens zijn testrit met Spring en zette daarom de stap door meteen een Spring Confort Plus in de kleur Cénote blauw te bestellen. “Het reserveringsproces was heel eenvoudig en ik ontving al snel een bevestigingsmail dat mijn lokale dealer in juni opnieuw contact met me zou opnemen om de bestelling te bevestigen. Het hele gezin kijkt nu al uit naar de herfst en de levering van de auto om eindelijk elektrisch te rijden!”

Ga naar overzicht

Deel dit
bericht