De Renault Safrane Biturbo,
De Safrane wordt in 1992 geïntroduceerd, maar het duurt tot 1994 tot de uiterst sportieve Biturbo leverbaar wordt, uitgevoerd met een 3 liter V6 en vierwielaandrijving. De Safrane werd naar Irmscher in Duitsland gebracht en daar werden wat aanpassingen gedaan. De motor werd gedemonteerd en naar Hartge gebracht waar 2 KKK-turbo’s geplaatst worden. Door deze 2 turbo’s nam het vermogen toe van 170 pk naar 268 pk bij 5500 tr/min. Het koppel is zeer indrukwekkend met minimaal 350 nm tussen 2300 en 5000 tr/min. De hoogste waarde van 363 nm wordt bij 2500 tr/min bereikt en de motor produceert daarbij een prachtig geluid, kenmerkend voor de PRV motor. De 1675 kg zware Safrane haalde met deze krachtbron maar liefst 250 km/h en trok in 7,2 seconden naar 100 km/h. De vierwielaandrijving zorgde ervoor dat het vermogen soepel en veilig op de weg werd gebracht.
Bij de vierwielaandrijving hoorde ook elektronisch geregelde schokdemping. De auto paste zich aan aan de rijomstandigheden en de rijstijl van de chauffeur. Op de snelweg zakte de carrosserie een stukje om een betere stroomlijn te bewerkstelligen. Bij oneffen terrein kon de Biturbo hoger gesteld worden, zodat de onderkant niet zou beschadigen. Er kon met een knopje op de middenconsole voor een permanent sportieve afstelling gekozen worden. De voor- en achtertrein waren verstevigd om de hogere snelheden en grotere dwarskrachten te kunnen weerstaan. De Renault Safrane Biturbo bleef echter meer een comfortabele snelle auto dan een echte sportieveling.
De Biturbo had een paar specifieke uiterlijke kenmerken, zoals een grote achterspoiler op de achterklep, een brede verchroomde uitlaatmond, 17 inch velgen van een speciaal ontwerp en een afwijkend front met een grotere bumper/spoiler. Er kon uit twee uitvoeringen worden gekozen: de RXE en de uiterst luxe Baccara. De RXE had een stoffen interieur, de Baccara een lederen met echt hout. Bij beide types was de uitrusting echter zeer compleet. Zo was er een airbag, ABS, sprekende boordcomputer, Radio Renault met cd-speler en een volledig elektronisch geregelde airconditioning. Helaas werd bij de introductie van de Phase II Safrane in het najaar van 1996 ook de snelle Renault Safrane Biturbo geschrapt.
De Safrane werd in 2002 opgevolgd door de futuristische Vel Satis, er was echter helaas geen directe vervanger van de snelle Biturbo limousine.
Renault Safrane Biturbo foto’s
De specialist voor de Renault Safrane BiTurbo
Bij Van Mossel Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.
Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.
Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!